Tuesday 29 March 2011

خبر فرهنگي وهنري

نیکان در " من و تو"

دوشنبه ، ۸ فروردين ۱۳۹۰

فرهنگخانه-لی لا رضایی:نیکان آلبوم "من و تو"را با ساخته های خود و صدای مانی رهنما راهی بازار موسیقی می کند.
نیکان در این باره به فرهنگخانه گفت: در آلبوم "من و تو " ۸ ملودی وجود دارد که ۳ تا از آنها را من ساخته ام و کل تنظیم ها را انجام داده ام.
به گفته نیکان، این آلبوم تلفیقی از مجموعه کارهای امروز و جوان پسند است که با فرم ملودی هایی ساخته شده که با صدای مانی رهنما عجین است.
وی ادامه داد:در آلبوم فوق از ترانه های مفهوم دار و محاوره ای تر و ساده تر استفاده شده که بیشتر مورد توجه مخاطبان باشد و بتواند ارتباط خوب و تنگاتنگی با همه برقرار کند.
وی ادامه داد: ترانه های آلبوم "من و تو " را بابک صحرایی، افشین مقدم . سهراب پهلوان و زهرا عاملی سروده اند.
تهیه کننده این آلبوم شرکت "آوای سوته دلان" است که با مدیریت سهراب بقایی و مهدی میرزا باقریان شکل گرفته است.
نیکان با اشاره به سبک پاپ آلبوم گفت: آلبوم شامل ۸ قطعه است که ۴ قطعه آن به صورت فول آکوستیک و زنده و ضبط شده و ۴ قطعه دیگر نیز به صورت الکترونیک ضبط شده است. البته تماما الکترونیک نبوده و از ساز هم در آنها استفاده شده است ولی الکترونیک در آنها بیشتر نمود دارد.
وی در پایان گفت: تولید و ضبط این آلبوم تا آخر مهر ۸۹ به پایان رسید و برای اوائل سال آینده راهی بازار موسیقی می شود.

قطعات توهم و احساس از قطعاتی است که من آنها را ساخته ام.

گفتنی است تیتراژ تلویزیونی سریالی را با صدای حمید حامی در دست تولید دارد که برای عید از تلویزیون اکران می شود.

همچنین موسیقی هایی را برای چند تله فیلم و فیلم ساخته که در نوبت اکران قرار دارند.

===========================================

آلبوم موسیقی فیلم از سامان احتشامی

چهارشنبه ، ۱۰ فروردين ۱۳۹۰

فرهنگخانه: سامان احتشامی موسیقی فیلم هایی را که خود سازنده آن است، را در قالب یک آلبوم وارد بازار موسیقی می کند.
این آلبوم شامل آثاری از این آهنگساز و نوازنده با عناوین "رستگاری در هشت و بیست دقیقه" فیلمی به کارگردانی سیروس الوند،"این ترانه عاشقانه نیست" ، به کارگردانی رحمان رضایی، "شکاف" کاری از منوچهر اسلامی، "خط ساغر" به کارگردانی سعید پور شعبانی و"شازده کوچولو" ، انیمیشن نورالدین زرین کلک است که توسط سامان احتشامی و برای نخستين بار منتشر می شود.
این آهنگساز در این باره گفت: شرکت "آوای باغ مهر" این آثار را در قالب دو سی دی به بازار عرضه خواهد کرد.آلبوم دیگری نیزبا عنوان پیانو در ارکستر بزرگف توسط همین شرکت از من منتشر شده و به زودی راهی بازار موسیقی خواهد شد.
به گفته این نوازنده پیانو، درباره زمان انتشار این آلبوم ها گفت: در حال حاضر این آلبوم ها برای انتشار در کارخانه به سر می برند و قرار است اوائل اردیبهشت ماه سال ۹۰ به بازار عرضه شوند.
از این هنرمند اخیر آلبوم "مرابپذیر" منتشر شده است. وی ادامه داد:"ملودیکا" عنوان اثر دیگری است که در دست ضبط دارم .

==========================================

به دنبال عدم انتشار سکوت خیس
قاسم افشار به نوروز رسید


سه شنبه ، ۹ فروردين ۱۳۹۰

فرهنگخانه: آلبوم "سکوت خیس" قاسم افشار نتوانست قبل از سال ۸۹ وارد بازار شود به همین دلیل انتشار آن به سال ۹۰ موکول شد.
افشار در این باره به فرهنگخانه گفت: متاسفانه با وجود تلاشهایی که کردیم موفق نشدیم آلبومم را قبل از سال ۹۰ وارد بازار کنم و انتشار آن مجددا با تاخیر مواجه شد.
وی درباره جزییات آلبوم خود گفت: ترانه های آلبوم فوق را بابک صحرایی، داریوش شهریاری،پگاه موسوی، مریم اسدی و افشین مقراضی سروده اند و دکتر محمدرضا چراغعلی، تورج شعبانخانی، امین قباد، امیر عباس حسنزاده و افشین مقراضی آهنگهای آن را ساخته اند و بهروز علیاری، بهرنگ قدرتی و شهاب اکبری تنظیم آنها را انجام داده اند.
این آلبوم قرار است در بهار منتشر شود و به گفته افشار فضایی کاملا متفاوت از آلبوم قبلی او یعنی"بازیگر" دارد.
وی مدتها بود که خوانندگی را کنار گذاشته بود و ترجیح داده بود در حوزه دیگر فعالیت کند. بازگشت مجدد او به عرصه خوانندگی با این آلبوم اتفاق می افتد که به نظر اتفاق خوشایندی خواهد بود.چرا که او با افراد جدید و پرایده تری همکاری کرده است.
تمامی تلاش او و عواملش بر این است که این آلبوم در آغاز بهار منتشر و به دست علاقه مندانش برسد.

=====================================

به یاد از دست رفتگان سال 89
هنرمندانی که نفس عمیق کشیدند

دوشنبه ، ۸ فروردين ۱۳۹۰
فرهنگخانه-سهیلا قربانی: روزها بی امان از پی هم می آیند و می روند بدون آنکه حتی نشان دقیقی از لحظه های گذشته برجای بماند.
اما در این بین هستند انسان هایی که حضورشان خاطره ساز شد و مردم هم با خاطره حضورشان خاطره بازی کردند و از یاد نرفتند. هنرمندانی که با کارهایشان خاطره خوشی از روزهای بودن در این زمین را برای مردم برجای گذاشتند و برای همیشه از این دنیای خاکی رخت بستند.



رضا کرم رضایی دقیقا یک روز بعد از آخرین روز از تعطیلات نوروزی چشم از جهان فرو بست و جزو اولین بازیگرانی بود که کوله باری از خاطرات رنگی را در عرصه هنر و سینما از خود برجای گذاشت و رفت.

کرم رضایی در سال ۱۳۱۶ در سنقرآباد کرمانشاهان متولد شد. او در عرصه های مختلف بازیگری، نمایشنامه نویسی، کارگردانی و همچنین بعنوان مترجم فعالیت می کرد. این هنرمند از سال ۱۳۳۳ تا ۱۳۳۵ به عنوان بازیگر، در جامعه‌ باربد و تئاتر ملی بود. بعد از آن هم تحصیل در هنرستان هنرپیشگی تهران را ادامه داد.
او نیم قرن به طور مستمر در تئاتر، تلویزیون و سینما و در زمینه‌های مختلف بازیگری، کارگردانی، نویسندگی و ترجمه ادبیات نمایشی فعالیت داشت و فارغ‌التحصيل کالج تئاتر و فيلم در آلمان غربي بود.
مجنون لیلی، ملودی، سالاد فصل، مسافر ری، فصل پنجم، سهراب تا سهراب، آواز تهران، دندان طلا، آخرین لحظه، محكومین، طغیان، زخمه، قرنطینه، جمعه، در شهر خبری نیست، رابطه جوانی، بابا خالدار، نرگس، از بلور خون، سربداران، اعدامی، مشت مرد، غبار نشین‌ها، ماه عسل، نازنین، همسفر، کندو، علی کنکوری و… گزیده ای از کارهای کرم رضایی در عرصه تصویر است.

او در عرصه نویسندگی هم حضور پررنگی داشت و چکیده زندگی این هنرمند در کتابی تحت عنوان «همه دوستان من» از طریق انتشارات ققنوس به چاپ رسیده است.
این کتاب شامل خاطرات دوران کودکی کرم رضایی است که بخش اعظم آن مربوط به خاطرات هنری اش بوده است.
رضا کرم رضايی صبح روز ۱۴ فروردين بر اثر ايست قلبی در بيمارستان مهر تهران، در سن ۷۲ سالگی چشم از جهان فرو بست.



** محمود بنفشه خواه


محمود بنفشه خواه در سال ۱۳۲۱ در تهران به دنیا آمد.
او تحصیلاتش را در رشته حسابداری آغاز و کار هنری اش را از سال ۱۳۵۲ با بازی در نمایشنامه «در اعماق» به کارگردانی مهین اسکوئی شروع کرد.
بازی در سریال‌های تلویزیونی را از سال ۱۳۶۵ با نقش کوتاهی در سریال «ماجراهای آقای خیرخواه» و بازی در فیلم‌های سینمایی با فیلم «مدرسه پیرمردها» در سال ۱۳۷۰ شروع کرد. محمود بنفشه خواه از خرداد ماه سال ۱۳۶۴ به مدت ۶ سال در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی وابسته به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به فراگیری سنتور پرداخت و در این زمینه به تدریس نیز مشغول شد.
او عضو انجمن بازیگران سینمای ایران در خانه سینما و نیز عضو خانه تئاتر بود.
پسر آدم، دختر حوا، پوست موز، معادله، سگ کشی، مسافر ری، ویرانگر، مجسمه، مدرسه پیرمردها، ارثیه و... گزیده ای از کارهایی است که بنفشه خواه در آن ایفای نقش کرده است.
محمود بنفشه خواه در ۱۸ فروردین سال ۱۳۸۹ در سن ۶۷ سالگی بر اثر ایست قلبی در منزل خود درگذشت.



** حمیده خیرآبادی؛ نادره سینما


حمیده خیرآبادی در سال ۱۳۰۳ در رشت به دنیا آمد. وی مادر ثریا قاسمی است. این هنرمند باسابقه سینمای ایران در سال‌های پیش از انقلاب با نام هنری «نادره» هنرنمایی می‌کرد.
وی فعالیت در تئاتر را در سال ۱۳۲۶ و در سینما با بازی در فیلم «میهن‌پرست» در سال ۱۳۳۲ حضور پیدا کرد.
از جمله فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی او می‌توان به «پدرسالار»، «تلخ‌وشیرین»، «خانه سبز»، «همه فرزندان من»، «پدر خوانده»، «الماس ۳۳» اثر داریوش مهرجویی، «تحفه هند»، «دختر شاه پریان» شاپور قریب، «شب فرشتگان» فریدون گله، «حسن کچل» علی حاتمی، «رضا موتوری» مسعود کیمیایی، «اجاره‌نشین‌ها» داریوش مهرجویی، «خانه ابری» اکبر خواجوی، «ریحانه» علیرضا رییسیان، «مادر» علی حاتمی، «شب بیست‌ونهم» حمید رخشانی، «بچه‌ها طلاق» تهمینه میلانی اشاره کرد.
حمیده خیرآبادی بازیگر قدیمی سینما، تئاتر و تلویزیون در سال ۱۳۸۹ از دنیا رفت و در بهشت زهرا (س) در مقبره خانوادگی به خاک سپرده شد. گویا خیرآبادی وصیت کرده بود که بجای قطعه هنرمندان، در مقبره خانوادگی اش به خاک سپرده شود.



** کیومرث ملک مطیعی


کیومرث ملک مطیعی در سال ۱۳۱۵در بندر انزلی به دنیا آمد. وی بازی در تئاتر را از سال ۱۳۳۰ در رشت و بازی در سینما را در سال ۱۳۵۰ آغاز کار کرد.
ملک مطیعی به ۵۰ فیلم سینمایی نقش آفرینی کرد ولی آنچه در سال‌های اخیر به شهرتش افزود حضور وی در مجموعه‌های تلویزیونی شب هزار و یکم، زیر آسمان شهر و مدرسه ما بود. در کارنامه بازیگری چهار دهه اخیر وی فیلم‌های متنوعی دیده می‌شود و در این مدت هیچگاه فعالیت هنری را ترک نکرد.
ملک مطیعی در فیلم‌هایی نظیر عروس فراری، فردا روز دیگری است، الو الو من جوجوام، دیدار، آوای دریا، ترن، جنگلبان، سرزمین آرزوها، بگذار زندگی کنم، معما، مهمانی خصوصی، تفنگ شکسته، پسر آدم، دختر حوا، مردی که زیاد می دانست، قاعده بازی و راه دوم بازی کرده است.
ملک مطیعی مدتی به علت مشکلات گوارشی در بیمارستان شریعتی بستری بود و ۲۱ فروردین به علت ایست قلبی در همین بیمارستان درگذشت.



** مهری ودادیان؛ مادر مهربان سینمای ایران


کبری (مهری) ودادیان در سال ۱۳۱۵ در تهران به دنیا آمد.
او در دهه ۳۰ وارد حوزه هنر و بازیگری شد و در همان سال در تلویزیون با اجرای برنامه‌های زنده و حضور در فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی مختلف ایفای نقش کرد.
ودادیان در سال ۱۳۴۶ با اجرای نقش کوتاهی در فیلم آشیانه خورشید، حضور خود در سینما را اعلام کرد و سال بعد در فیلم شوهر آهو خانم بازی کرد.
ودادیان در طول بیش از ۵۰ سال فعالیت هنری، در برابر دوربین کارگردانان شاخصی از جمله ناصر تقوایی، علی حاتمی، بهرام بیضایی و بهمن فرمان‌آرا به ایفای نقش پرداخت.
شازده احتجاب، تنگسیر، تنگنا، رگبار، خاطرخواه، قلندر، خداحافظ رفیق، صبح روز چهارم، زیر پوست شب و شوهر آهو خانم از جمله فیلم‌هایی است که پیش از انقلاب در آنها به ایفای نقش پرداخت.
ودادیان همچنین در سریال‌های دایی جان ناپلئون به کارگردانی ناصر تقوایی و آتش بدون دود ساخته نادر ابراهیمی بازی کرده است.
مرد آفتابی ساخته همایون اسعدیان، الو الو من جوجو‌ام ساخته مرضیه برومند، رابطه ساخته پوران درخشنده و گل‌های داوودی ساخته رسول صدرعاملی از جمله فیلم‌هایی است که مهری ودادیان بعد از انقلاب در آنها ایفای نقش کرده است. بازی در فیلم‌های عاشق و تاکسی آخرین فعالیت هنری ودادیان محسوب می‌شوند.
مهری ودادیان مادر مهربان تلویزیون ایران و بازیگر قدیمی تئاتر و سینما، اواخر عمر به علت بیماری از دنیا رفت و پیکرش از مقابل خانه سینما در تهران تشییع و به خاک سپرده شد.



** رضا خندان


رضا خندان متولد ۱۳۳۲ شوشتر، فارغ التحصيل هنرهاي نمايشي از دانشكده هنرهاي دراماتيك دانشگاه تهران بود. او فعالیت هنری را از سال ۱۳۴۸ در تئاتر فرهنگ و هنر اهواز آغاز کرد و سال ۱۳۶۶ به عنوان اولین تجربه‌ سینمایی‌اش در فیلم «گمشدگان» به کارگردانی محمدعلی سجادی به ایفای نقش پرداخت.
آخرین حضور رضا خندان در تلویزیون در مجموعه «مختارنامه» بود که در حال حاضر از رسانه ملی در حال پخش می باشد. این بازیگر در فیلم‌های «دندان مار»، ـرأی باز»، «رؤیای جوانی»، «شور عشق» و «دو زن» ایفای نقش کرده است.
این هنرمند شامگاه دهم مهرماه بر اثر بیماری کلیوی در سن ۵۷ سالگی از دنیا رفت.



** مهین شهابی


مهین نیک طبع مشهور به مهین شهابی در سال ۱۳۱۵ در شهر تهران به دنیا آمد.
پدرش نظامی بود و همسرش نویسنده، شاعر و آهنگساز. وی برای اولین بار در دوره دبیرستان چند نمایش را به شکل آماتور بازی کرد. بعد از ازدواج به گروه اسکویی‌ها پیوست و سپس به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد و همزمان در تئاتر سنگلج به ایفای نقش ‌پرداخت.
شهابی، دوره بازیگری را سال ۱۳۳۹ در هنرکده آناهیتا گذراند و فعالیت خود در رادیو را از سال ۱۳۳۷ آغاز کرد و شروع فعالیتش در تلویزیون نیز در سال ۱۳۳۹است.
فعالیت در سینما را با بازی در فیلم «ماجرای جنگل» در سال ۱۳۳۹ آغاز کرد و حضور در فیلم گاو نیز از جمله تجربیات موفق سینمایی او به شمار می‌آید.
مجموعه تلویزیونی آینه یکی از محبوب‌ترین سریال‌های دهه ۶۰ سیما است که با حضور مهین شهابی ساخته شد و ترانه مادری از آخرین کارهای وی به حساب می‌آید. او بازنشسته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.
مهین شهابی اردیبهشت ماه به علت سکته مغزی به حالت کما در بیمارستان بستری شد و اول شهریور همان سال دار فانی را وداع گفت.



** عباس امیری


عباس امیری مقدم در سال ۱۳۲۹ به دنیا آمد. او تا مقطع دیپلم تحصیل کرد و به رشته هنر و به خصوص تئاتر و سینما رو آورد و فعالیت سینمایی‌اش را در سال ١٣٦٣ با بازی در فیلم آتش در زمستان، ساخته حسن هدایت آغاز کرد. امیری مقدم در آثار سینمایی و تلویزیونی بسیاری نظیر حضرت یوسف، جایی در دوردست، اثیری، قاعده بازی، اعتراف و... ایفای نقش کرده است.
عباس امیری در مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر ساخته فرج الله سلحشور نیز به خوبی درخشید و در مجموعه تلویزیونی مختارنامه به کارگردانی داوود میرباقری در نقش عامر بن مسعود هم هنرنمایی کرد.
حضرت یوسف، جایی در دوردست، سفر به هیدالو، قاعده بازی، روز شیطان، روز واقعه، عصیان، حمله خرچنگ‌ها، گرگ‌های گرسنه، عروس عناوین برخی از فیلم های تلویزیونی و سینمایی است که امیری در آن ایفای نقش کرده بود.
عباس امیری مقدم ۷ اسفند سال ۱۳۸۹ در اثر تصادف رانندگی دار فانی را وداع گفت.

یادشان گرامی.

No comments:

Post a Comment